Feesten, AFS weekend, en onweer - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Sophie Heynen - WaarBenJij.nu Feesten, AFS weekend, en onweer - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Sophie Heynen - WaarBenJij.nu

Feesten, AFS weekend, en onweer

Blijf op de hoogte en volg Sophie

27 September 2014 | Costa Rica, Alajuela

Hola mi familia y amigos

Na een redelijk leuke week en leuk weekend weer tijd voor een blog.

Maandag had ik geen lessen op school, want het was een feestdag. Er werd gevierd dat Costa Rica onafhankelijk was geworden van Spanje. 's Ochtends moesten we wel even naar school, omdat er door de directeur en nog wat belangrijke mensen een toespraak werd gehouden. We hoefde ook geen uniform aan alleen het schoolshirt. Het duurde best lang en was saai omdat ik er amper wat van begreep. Hier in Costa Rica hebben ze allerlei belangrijke liedjes en die worden dan bij allerlei toespraken gezongen. Zo werd nu het volkslied gezongen, het lied van de stad, het lied van de school en ook het lied van de onafhankelijkheidsdag. Er werden ook normale liedjes gezongen door het muziekkoor, wat wel leuk was. Nadat het was afgelopen we hebben we ons om gekleed in de wc's omdat we met een hele groep in de stad naar een optocht zouden gaan kijken. Toen we in de stad waren, was het echt heel erg druk. Veel mensen liepen in rode, witte en blauwe kleren, naar de vlag van Costa Rica (blauw-wit-rood-wit-blauw). Verder liepen er veel kleine meisjes in traditionele jurkjes, wat er erg leuk uitzag. We gingen naar de optocht toe maar we hebben niet veel kunnen zien omdat het te druk was en dus teveel mensen. Ik heb ook geen foto's gemaakt omdat mij werd gezegd dat dat niet slim/veilig was met die drukte. Op de site met mijn foto's zal ik wat foto's posten van de optocht van een ander meisjes, om toch te laten zien hoe het was. Na de optocht zijn we met z'n alle gaan eten bij de Taco Bell.

Dinsdag has ik weer vrij omdat er nogsteeds gevierd werd dat Costa Rica onafhankelijk is. We hebben die dag niet veel gedaan en zijn gewoon thuis gebleven.
Woensdag als enige dag in de week naar school. Helaas wel een van de langste dagen. Na school ben ik met Vale de stad in gegaan. We hebben een ijsjes bij de mac gegeten, wat dingentjes gekocht en geld gepind voor mijn Visum.

En donderdag hoefde ik weer niet naar school want donderdag begon het kamp met afs. Met iedereen van afs Alajuela hadden we om 1 uur afgesproken bij het busstation zodat we de bus konden pakken naar San José, wat ongeveer 20 minuten rijden is. We zaten in de bus, we dachten de goede bus. Maar na ongeveer 50 minuten hadden we wel door dat we fout zaten. We hebben toen afs gebeld en zijn met de taxi naar San José gereden. Het transport is hier trouwens erg goedkoop. Ongeveer 20 kilometer met de bus is €1,15 en 3 kwartier in de taxi kost €3,30. We kwamen we rond 3 uur aan op het afs hoofdkantoor. We waren niet met alle 150 studenten van het aankomstkamp maar nu mt de helft. Ik denk dat AFS ook doorhad dat hte de vorige keer te veel was. De andere groep heeft het kamp aankomend weekend. Het was leuk om bepaalde mensen weer te zien, en sommige kende ik nog niet eens. We hebben tot 8 uur de hele dag op het hoofdkantoor doorgebracht. AFS regelt hier het visum voor ons, lekker makkelijk dacht ik. Maar dat doen ze dus als wij bij hun op kamp zijn. Het wachten was niet heel erg omdat er genoeg te bepraten viel met iedereen. Om 8 uur gingen we naar het hostel waar we zouden overnachten. Het was erg klein, en al helemaal voor 85 mensen. Ik sliep met 4 anderen op een mini kamer maar het was wel heel gezellig! 's Avonds hadden we geen programma dus iedereen ging z'n eigen gang. Ik zat met een groep bij een kampvuur en we hebben veel gelachen. We zijn we rond half 12 gaan slapen, aangezien om 7 uur het ontbijt was.

Vrijdag ging de wekker dus vroeg want we moesten alle 5 natuurlijk douchen en om 7 uur aan het ontbijt zitten. Waar ik nogsteeds niet aan kan wennen is het vroege opstaan hier. Zelfs in het weekend staat iedereen hier vroeg op, ik denk omdat het 's middags vaak te warm is om echt actief te zijn. Gelukkig hadden we in het hostel een warme douche, wat het vroege opstond al minder erg maakte. Na het ontbijt moesten we al onze spullen weer inpakken want de volgende nacht zouden we ergens anders slapen. Maar eerst gingen we weer terug naar het afs hoofdkantoor, waar we vervolgens bijna de hele dag weer wachtend hebben doorgebracht. Er moest nog meer eorden geregeld voor al onze visums. Na weer een paar uur heb je iedereen opzich wel gesproken, dus het begon saai te worden. We moetsen 1 voor 1 (85 studenten) geld betalen voor het visum en daarna een account aanmaken op een site van de overheid van je eigen land. Het duurde allemaal erg lang. Ook zijn we maar een soort douane/ambassade/politie kantoor geweest. Geen idee wat het precies was, maar het was voor onze visums en met vingerafdrukken en paspoorten. Rond 2 uur kregen we heel veel pizza en rond 6 uur taart. Want het was "feest" omdat er een (hele oude) man was die (ik weet niet meer hoeveel jaar geleden) voor het eerst vanuit Costa Rica met AFS op uitwisseling ging. Rond 7 uur gingen we in de bussen en reden ongeveer 2 uur naar een hotel net buiten Alajuela, het was maar 20 km maar er was een enorme file. We kwamen aan bij een super luxe hotel, want niemand had verwacht. We gingen eerst eten voordat we naar de kamers mochten. We kregen schnitzel, waar alle duitsers erg blij meewaren. Na eten gingen we naar de kamers. Ik deelde een kamer met Eva (Oostenrijk), Lili (Hongarijë) en Tina (Tsjechië). Het was erg groot en mooi. Als je binnenkwam was er een grote kamer met een ondrandere een 2-persoonsbed en kledingkast, daaraan vast had je een badkamer en een werkkamertje. Dan was er een gangetje naar nog een grote slaapkamer met een 2-persoonsbed en een balkon. En ook daarbij zat een badkamer. Het balkon had trouwens uitzicht op het zwembad met sauna ;).

Zaterdag was het weer vroeg opstaan maar het ontbijt maakte het weer goed. Natuurlijk was er rijst en waren er bonen, maar er waren ook wentelteefjes, cupcakes, pannekoeken en heel veel vers fruit. Na het ontbijt maakte we ons klaar en gingen in allerlei busjes. We gingen naar INBIOparque, een park met heel veel mooie natuur en verschillende dieren. We werden opgedeeld in groepjes waarmee we door het hele park konden lopen en ondertussen opdrachten uitvoeren. Ik heb veel mooie en bijzonder planten gezien. Er was een vlindertuin met hele mooie vlinders en in het park liepen luiaarden los. Die waren moeilijk te vinden omdat ze eigenlijk alleen hoog in bomen zaten. Ik heb er wel 1 deels gezien. Ook liepen door het hele park leguanen los rond, en zwommen in het meer krokodillen. Ik vond het erg mooi en leuk omdat ik nu toch weer wat meer van de natuur van Costa Rica heb gezien. Rond een uur of 2 verzamelde we bij het restaurant en gingen we eten. Na nog allerlei opdrachten gaan te hebben in een afgehuurde zaal in het park zijn we teruggegaan naar het hotel. We hadden vanaf 5 uur de hele middag en avond vrije tijd. We hebben ons goed vermaakt met het lekkere eten, het zwembad, de trainingsruimte en de gratis koekjes en koffie in de lobby.

Na een hele korte nacht was het zondag weer vroeg opstaan en hadden we nog een presentatie en allerlei opdrachten in het hotel. Rond 1 uur gingen we in de bussen naar huis. Ik was gelukkig met een kwartiertje in Alajuela omdat we daar al vlak bij waren. Ik hoefde dus niet als sommige anderen nog 2 uur in de bus te zitten. Thuis aangekomen was het leuk om iedereen weer te zien, en mijn neefje en nicht waren er. Een uur nadat ik thuis was begon het echt super hard te regen en onweren. De stroom viel uit en dat bleef zo voor een paar uur. Doordat het hier in Costa Rica al om 6 uur donker is 's avonds, was het dus al erg snel donker. Dan zit je daar met z'n alle met 3 kaarsen. Rond half 7 deed de stroom het gelukkig weer. Rond 8 uur viel het plotseling weer allemaal uit, terwijl het al was gestopt meg onweren en hard regenen. We hebben toen maar pizza gehaald omdat koken toch niet zou lukken. De stroom deed het weer toen ik maandag wakker werd.

Deze week gewoon naar school geweest en verder geen bijzondere dingen gedaan, gister (vrijdag) hoefde ik niet naar school omdat de voetbalteams van school wedstrijden hadden in Puntarenas. Vale speelt ook in 1 van die teams dus ging niet naar school, en ik hoefde dus ook niet. Dus ik had lekker vroeg weekend. Ik ben gister met Fabri, Sebastiaan (neefje), Joseph (neef) en tante met de bus naar San José gegaan. Daar hebben we wat gegeten en rondgelopen. Daarna kwamen de opa en oma daar en zijn we met z'n alle in de bus naar Cartago gereden, een stad ongeveer 40 km van Alajuela. We zijn daar de stad in geweest en naar de Basilica de Los Angeles geweest, een hele mooie grote basiliek. Daarna zijn we met de taxi naar familie gegaan, de broer van mijn oma hier. Rond 7 uur waren we weer in Alajuela. De opa, oma en neef sliepen bij ons, wel in de woonkamer want dat is de enige mogelijkheid. Verder een gezellig avond gehad.

Ik had examenweek hier op school en ik heb een paar cijfers terug. Een 5 voor wiskunde waar ik best blij mee ben aangezien in maar 1/5e deel van had geleerd en het ook niet snapte. Maar ik heb dingen goed gegokt denk ik. Verder een 1,8 voor scheikunde, een 1,5 voor een vak waarvan ik niet weet welk vak het is, een 9,1 voor frans en een 9,8 voor engels.

De Costa Ricanen zijn erg trots op hun land. Dat is aan verschillende dingen te merken. Overal maar dan echt overal hangen vlaggen van Costa Rica. In school, in elke winkel, bij mensen thuis (zelfs op wc's), en bijna elke auto heeft een vlaggetje. Verder wordt erg vaak tegen mij gezegt dat Costa Rica mooier is dan Nederland (terwijl ze het niet eens weten) en als ik dan zeg voor de grap dat Nederland mooier is worden ze quasi boos. De meeste Tico's (mensen in Costa Rica worden zo genoemd) zijn het land nooit uitgeweest of alleen een stukje over de grens bij de buurlanden (Nicaragua en Panama). Zo werd mij dus gevraagd in welke landen in ben geweest. Nou ik alles opnoemen (ja, het is een behoorlijk lijstje) en toen werd ik echt met gezichten vol verbazing aangekeken. Ook werd het meteen aan allerlei familieleden verteld en zei Mauricio dat ik rijk ben. Maar ze snappen hier in Costa Rica niet goed hoe Nederland en Costa Rica van elkaar verschillen. Ze zijn hier dan ook niet echt rijk en soms zien steden of plekken er gewoon vervallen en lelijk uit. Maar het land is zich wel aan het ontwikkelen. Ze hebben hier collons als munteenheid. En we hebben briefjes en munten, maar geen groot geld en wel heel veel klein geld. Ze hebben briefjes van 20 000 (€25,95), 10 000 (€12,98), 5 000 (€6,49), 2 000 (€2,60) en 1 000 (€1,30). Dan hebben ze ook nog munten van 500 (€0,65), 100 (€0,13), 50 (€0,06), 25 (€0,03) en dan nog van 10 en 5. Maar dat is zo klein dat we het in Nederland niet eens hebben. Maar het is te merken dat het nu beter gaat met het land omdat als je iets koopt je heel veel munten of briefjes nodig hebt. Ze hebben ook geen grotere briefjes. En mijn portomonee is te klein voor de hoeveelheid geld. (Wat dus niet veel geld is)

Wat ik zelf erg grappig vind is soms als ik een dag een staart of knot in heb, en ik kijk 's avonds in de spiegel dat ik het zelf raar vind dat ik geen zwart haar heb. Puur omdat ik die dag dan bijna alleen maar mensen met zwarte haren heb gezien, waardoor ik vergeet dat ik dat niet heb. Het is moeilijk om dat gevoel uit te leggen haha.

Nog wat over het eten hier. Aan de hoeveelheid die ik 's ochtend en 's middags krijg (avondmaaltijd porties) ben ik inmiddels wel gewend. Ze eten hier best veel, en hier zijn ook redelijk veel dikke mensen. Op internet is er veel over exchange students die veel aankomen in hun uitwisselingsjaar. Ik dacht dat overkomt mij niet, want ze eten hier toch alleen maar rijst en bonen. Maar mensen sporten hier erg weinig en gaan overal heen met de auto of bus. Bijna geen beweging dus. En verder heb je hier 3 (avond)maaltijden en tussendoor ook nog veel eten. Ze egen hier eigenlijk de hele dag door. Nog iets aparts van hier, iedereen perst een halve limoen over het eten uit en strooit er vaak nog wat zout overheen. En er wordt ook veel mayonaise bij het eten gedaan.

Het missen is wel minder geworden, omdat ik het weer wat meer naar m'n zin heb. Maar ik blijf iedereen missen en sommige momenten is het heel erg. Maar ik merk wel dat het beter gaat. Ik hoop dat het met idereen in Nederland ook goed gaat!

Liefs uit het verre Costa Rica!

  • 28 September 2014 - 13:47

    Coen:

    Jeej eerste reactie! Wat leuk om je verhaal weer te lezen en leuke foto's op facebook van het afs weekend, ik spreek je snel op skype en whatsapp! Groetjes aan iedereen! xxxxx

    Coen

  • 28 September 2014 - 16:39

    Leny:

    Hola lieve Sophie
    Wat weer een goed verhaal.We krijgen op deze manier een beetje de indruk
    dat we over je schouder meekijken in het verre Costa Rica.
    Ja meisje je zult daar met je lichte huid en blonde haren wel de aandacht trekken.
    Net als toen we in Istanbul waren en de jongens zich om jou heen gingen staan hahah!!
    Fijn dat je lekker hebt kunnen bijkletsen met je afs vrienden.
    Op de fotos zie er stralend uit en zo als je zelf zegt gaat het steeds beter.
    Komt allemaal goed!!!
    Doe iedereen de groetjes en een heel dikke kus en knuffel van ons 2-tjes

  • 29 September 2014 - 20:02

    Antoine:

    Hoi Sophie,

    Leuk te lezen dat je je eigen weg aan de andere kant van de wereldbol aan het vinden bent. Lotus zegt tegen iedereen die het wil horen dat ze een grote nicht heeft die in Costa Rica is. Als ik dan zeg dat de wereld rond is en jij helemaal aan de andere kant van de bol zit gelooft ze mij niet... De aarde is namelijk niet rond..(heb ik weer). Hier was het vandaag vreselijk weer daar heb je dus niets aan gemist, Groeten uit Rotterdam, Audrey, Antoine, Lotus en Valentijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 31 Juli 2014
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 16945

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Costa Rica

Landen bezocht: