Pura vida! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Sophie Heynen - WaarBenJij.nu Pura vida! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Sophie Heynen - WaarBenJij.nu

Pura vida!

Blijf op de hoogte en volg Sophie

20 April 2015 | Costa Rica, Alajuela

Hola a todos!

Hier een nieuwe blog vanaf de andere kant van de oceaan!

Ik ben bang dat ik jullie deze kleine laatste 3 maanden(!) moet gaan lastigvallen met veel blogs aangezien er nog heel wat dingen gebeuren. Er zijn veel dingen gepland en ik stress nu al een beetje hoe ik alles ga doen de laatste maanden.
Hier even een paar dingen die op de planning staan. Papa en mama komen over 2 weekjes en daarvoor ben ik een planning aan het maken en moet ik spullen inkopen die ik meegeef voor in Nederland. Ook komen er nog 3 reizen aan met AFS in april, mei en eind juni (die in juni is 1,5 week voordat ik vertrek naar Nederland). Er komen ook nog wat feesten aan, 2 schoolfeesten van de eindexamenjaars, mijn afscheidfeestjes met vrienden en met familie, het grote feest van Valeria en nog een normaal feest van Fabricio. Valeria is 5 juli jarig, ik vertrek 6 juli naar Nederland en Fabricio is jarig op 7 juli. Fabri is daar trouwens een tijdje boos om geweest op mij en AFS, dat ik er wel zou zijn met Valeria's verjaardag en niet met zijn verjaardag. Nu voelt hij zich wel weer stukken beter aangezien ik een paar dagen geleden te horen heb gekregen dat ik de laatste 3 dagen in Costa Rica niet thuis zal zijn, dus ook niet met de verjaardag van Valeria. Toen ik aankwam in CR had ik een welkomstkamp voordat ik mijn familie zou ontmoeten, ik heb nu dus een afscheidskamp de laatste dagen.

Ik zal jullie trouwens nog vertellen hoe de paasvakantie is geweest. Het grootste deel van de week hebben we doorgebracht bij de familie van Kattia in Quepos. Pasen wordt hier wel "gevierd" vergeleken met in Nederland. Het duurt hier een week en die week wordt in de Latijns-Amerikaanse landen "Semana Santa" genoemd. Normaal gaan we altijd wel een dagje naar het strand als we bij deze familie zijn, deze week zijn we niet gegaan maar dat vond ik niet eens zo erg aangezien ik de 1e dag in de rivier al erg verbrand was. Het was erg warm zoals altijd in Quepos en ik heb dan ook bijna alle dagen de hele dag in de rivier naast her huis doorgebracht. We hebben niet veel dingen ondernomen die week maar ik heb een lekkere week vakantie gehad en wat dingen meegemaakt.
Er waren bijvoorbeeld een paar dingen anders ("tradities") vanwege Pasen. Zo mochten we de hele week geen vlees eten en hebben we dus veel vis gegeten, wat hier normaal eigenlijk niet zoveel gegeten wordt (behalve tonijn). Ook was er een dag dat we geen telefoon of tablet mochten gebruiken, of amper iets ondernemen. We mochten wel muziek luisteren maar niet dansen, wel naar de rivier maar niet van de rotsen afspringen, wel praten maar niet schreeuwen. Dat was aangezien we God's dood moesten herdenken.
Ook werd mij gezegd dat we veel naar het minikerkje in het dorpje zouden gaan voor activiteiten en diensten, en dat ik daarom wat nette kleren en een lange broek mee moetsen nemen. Daar had ik echt geen zin in (in een minikerk met 38 graden in een lange broek) en gelukkig zijn we ook niet naar de kerk geweest. Het was een lekker weekje bijkomen dus!

De week voor de vakantie had ik de eerste examenweek van dit jaar en inmiddels heb ik de meeste cijfers alweer terug. De cijfers van nu zijn niet heel veel beter dan een jaar geleden wat ik eigenlijk wel verwacht had. Het is nu zo dat ik niet meer m'n telefoon met vertaler mag gebruiken en dat ik echt serieus genomen wordt, ze helpen me niet meer en geven geen antwoorden meer weg zoals een jaar geleden.

Vorig weekend zijn we naar de familie van Mauri geweest omdat we daar al een tijdje niet meer geweest waren. We waren de enige familie daar omdat er geen speciale gelegenheid was om te komen. Ik vond het wel lekker rustig omdat het daar meestal erg druk is als de hele familie er is (de 8 broers en zussen van Mauricio + aanhang).
Aangezien we daar niet zo heel vaak komen werd mij gezegd dat dit dan waarschijnlijk de laatste keer was dat ik daar zou zijn dit jaar. Daar was even raar om te horen aangezien ik er nog niet helemaal mee bezig was, maar het is waar. Het aftellen is langzamerhand echt aan het beginnen. Ik ben nu opeens als een gek weer overal foto's van aan het maken en loop overal met m'n camera rond omdat ik een beetje bang ben dat ik soms te weinig foto's maak en er zeker van wil zijn dat ik genoeg en overal foto's van heb.
Ondanks dat heb ik het erg gezellig gehad, met z'n allen koken, rummikub spelen (ja dat kennen ze hier ook ookal waren we het niet eens over bepaalde regels), dansen met een oma die teveel tequilla ophad en elkaar spookverhalen vertellen tijdens het slaappartijtje in de woonkamer met z'n allen. Ja het was veel gezelligheid, en als jullie je afvragen waar dat vandaan komt.. Er was geen wifi en amper bereik voor 3G, dus we deden ouderwets gezellig.

Afgelopen weekend heb ik me ook niet verveelt. Vrijdag hadden we maar 3 uurtjes school in de ochtend dus daarna ben ik met m'n klasgenootjes de stad ingegaan en hebben we daar met z'n alle geluncht en wat geshopt.
Zaterdagochtend had Fabri een feestje bij de Pizzahut van een klasgenootje en Valeria & ik waren ook uitgenodigd dus dat was lekker pizza en taart eten om 10 uur 's ochtends. Na het feestje zijn Valeria, Kattia en ik naar San José gegaan om te shoppen voor het feest van Valeria. De jurk en de schoenen heeft valeria al, maar de dingen voor het haar en hoofd (diamantjes in het haar, een diadeem, een bloemetjes kroon enzv.), de dingen om uit te delen op het feest (snoep, hoedjes, fluitjes, plastic kettingen, neon staafjes enzv.) en de kleren van de escortdames en -heren.
We hebben de hele middag rond gelopen in de stad en daar deden aan het eind van dag m'n voeten wel van pijn. Ik heb ook weer nieuwe dingen gezien van San José. Zo heb je hier in Alajuela een "mercado", een overdekte markt met allerlei kleine gangetjes met kraampjes waar je alles kunt kopen. Het lijkt een beetje op de overdekte markten in Marrakech alleen veel kleiner. (voor de mensen die dat kennen). Nou zo'n "mercado" heb je dus blijkbaar ook in San José waar ik nog nooit geweest was.
Verder zijn we ook naar de "gevaarlijkste" buurt van San José geweest om daar wat dingen te kopen, we gingen speciaal daarheen omdat het daar het goedkoopst was. Nou dat was weer een hele ervaring erbij. Ik mocht niet met een tasje lopen dus die bleef in de auto (verstopt onder de bank), telefoon moest wel mee voor als er iets zou zijn maar wel aan de binnenkant van m'n broek en om de 10 minuten gingen we terug om te kijken of de auto nog op de parkeerplaats stond. Ik vond het wel griezelig want er liepen veel mannen en vrouwen rond die er arm uitzagen of gewoon niet zo leuk. Ik wordt in de stad al veel nagekeken door m'n haar, ogen of huidskleur, laat staan nu. Gelukkig stond op elke hoek politie en zijn we er maar een halfuurtje geweest. En waarom we daar dan heen gingen? En was een soort grote opslag winkel voor feestenspullen supergoedkoop..
Vandaag is een lui dagje geweest, in de ochtend het huis schoongemaakt en boodschappen gedaan, daarna lekker naar het zwembad geweest en vanavond moest er nog wat huiswerk gemaakt worden.

Zoals jullie lezen gaat met mij hier alles erg goed en heb ik het nogsteeds/steeds meer naar m'n zin. Gaat het daar in Nederland ook nog goed met iedereen? Begint het al een beetje warmer te worden? Ik kom weer thuis als het warm is in Nederland, heb ik mooi gepland zo haha. Hier in Costa Rica is de zomer nu een beetje aan zijn einde gekomen en begint de winter/regentijd weer. Het heeft afgelopen week weer geregend sinds lange tijd en de zon schijnt ook wat minder soms, Wel heeft het afgelopen week weer geregent en schijnt de zon wat minder, maar ook met regen en bewolking blijft het warm hier haha! Ik ga nu stoppen met de blog aangezien het hier al laat is en morgen school om 7 uur start!

Oh ik was bijna vergeten te vertellen dat ik een (mini mini) aardbeving heb meegemaakt! Ik vond het leuk (maar ook spannend hoor) om een vulkaan uitbarsting mee te maken een tijdje geleden met de vulkaan Turrialba, toen dat gebeurd was vond ik dat ik ook nog een aardbeving zou moeten voelen, en dat is nu dus gelukt! Een week geleden is de vulkaan Turrialba weer een keer keer uitgebart en als gevolg daarop waren er kleine aardbevingen.
Ik was die dag met Eva (oostenrijk) naar het winkelcentrum met haar ticobroer en z'n vriend en toen we aan het eten waren trillde het een beetje. Nou ik dacht er niet over na dat het een aardbeving zou kunnen zijn aangezien er in een winkelcentrum altijd wel hard geluid is dat trillingen kan veroorzaken. Maar daarna bleven die kleine trillingen maar komen en toen besefte we dat dat mini aarbevingen waren, ook het werd omgeroepen in het winkelcentrum.
Eergister heb ik meteen weer een nieuwe meegemaakt! We zaten met z'n allen tv te kijken toen alles een mini beetje bewoog, dat was weer een aardbeving! Nouja het waren echte mini mini aarbevingen hoor, het voelt alsof er een grote zware vrachtwagen door de straat rijdt. Het gevoel is dus niet erg spectaculair maar het idee dat het een aardbeving was vind ik wel erg bijzonder.

Groetjes en knuffels vanuit CR en tot de volgende blog!

"Collect moments, not things."

• 20 April 2015 - 09:01

Bouwine:

Hmmm... ouderwets gezellig zonder Wifi, goed om te weten :-)) dag lieverd, tot over 2 weken!

• 20 April 2015 - 13:04

Leny:

Hoi liefie.gezellig om weer een blog van je te lezen.Het gaat nu inderdaad heeeel snel!!
    Over een paar weekjes komen papa en mama ik denk dat ik stiekum als vlieg me verstop in het koffer.....hahah. Toch nog een aardbeving meegemaakt!!
    Wij gaan 9-10 mei tot eind juni op vakantie.Zijn we als jij in juli terug komt uiteraad weer thuis.Je hebt wel een druk programma maar dat komt goed.
    Maar vergeet niet te genieten van de laatste maanden.
    Nog veel leuke dingetjes kopen om mee te geven want je zult wel het nodige hebben verzamelt. Nog een heel gezellige tijd zeker dadelijk als papa en mama er zijn is toch wel heel speciaal!!!!
    Lieverd een heeel dikke knuffel❤️❤️

• 20 April 2015 - 13:14

Audrey :

Altijd leuk van je te horen! Veel plezier de laatste maanden

• 20 April 2015 - 17:22

Pascal:

Na lieverd, wat goed, weer een blog! Je hebt de smaak goed te pakken. Gelukkig voor jou komt er over 2 weken een gastcollege op bezoek :-) Ik zou trouwens maar niet teveel stressen over alles wat de komende maanden nog staat te gebeuren. Je redt het tot nu toe prima, en bovendien gaat de helft van de plannen toch vaak niet door, dus geen reden tot paniek....

Veel liefs, papa

• 22 April 2015 - 19:50

Jan Heynen:

Hay lieve Sophie,
    Ja meisje, wat een leven heb je toch. Nauwelijks tijd voor iets anders dan feesten en winkelen. Ja daar krijg je heel erge stress van. Maar gelukkig heb je tijd om nog veel blog te schrijven. Daar maak je ons niet echt bang mee. Zo kunnen wij ook een beetje mee genieten (en stressen natuurlijk).
    Nog enkele fijne maanden.
    Veel liefs,
    Opa Jan

• 27 April 2015 - 22:53

Hilly Van Veen:

Dag lieverd, gezellig weer iets van je te horen. Je maakt me heel nieuwsgierig naar je leven daar en C.R. zelf. Ik benijd papa en mama hoor dat ze naar je toekomen en een rondgeleide van jou krijgen. Ik reageer een beetje laat op je blog, maar was zelf op vakantie. Was met een vriendin aan de Algarve, Portugal. Was ook leuk hoor. Voor jou nog even lekker genieten voor de rest van de tijd. Dikke kus oma Hilly

• 29 April 2015 - 22:43

Modita:

Ha Sophie
    Pascal heeft me je reisschema laten zien...maar ik mis de Mercado ...daar moeten jullie wel heen als ik dat zo lees. Wat een leventje heb je daar. Lekker niks doen is fijn he? Voor een tijdje dan....straks moet je weer aan de bak. Dus geniet van elke minuut. Ik ben ongelooflijk nieuws hierig hoe het is als Pascal en Bouwine komen. Ik zie je nu al glimmen van blijheid! We gaan het nog wel horen. Feest ze! Liefs Modita