Al meer dan 2 weken van huis! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Sophie Heynen - WaarBenJij.nu Al meer dan 2 weken van huis! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Sophie Heynen - WaarBenJij.nu

Al meer dan 2 weken van huis!

Blijf op de hoogte en volg Sophie

26 Augustus 2014 | Costa Rica, Alajuela


Hallo lieve mensen,

Na meer dan een week weer tijd voor een nieuw verhaal op m'n blog. Ik vind jullie reacties heel leuk en lief om te lezen!

Het eerste weekend bij m'n gastgezin was erg gezellig. Die vrijdag gingen we naar het strand met de familie van Katthia. Half 5 opstaan zeiden ze, ik heel braaf mijn wekker op half 5 zetten.. Nou uiteindelijk werdt iedereen hier thuis om 7 uur wakker. Ik dus ook weer geleerd dat ik niet van te voren m'n wekker moet zetten.
We gingen naar Playa Sirena, dat ligt onderin Costa Rica aan de Pacific Ocean. We reden een kleine 2 uur, het was alleen niet erg mooi weer, zaten we daar in onze jurkjes en korte broeken.. Onderweg regen en onweer gehad en eenmaal daar aangekomen zag de lucht nogsteeds donker. Het was wel warm en erg benauwd. Nadat we ons geïnstalleerd hadden op het strand met tafels, stoelen, koelkastje en doek tegen de regen (het heeft gelukkig niet meer geregend!) zijn we met z'n alle gaan bbq'en. Het is een gezellige familie met genoeg humor. Alleen jammer dat ik met Spaans nog niet veel verder ben, waardoor ik dingen niet begrijp of versta. Het strand was een erg mooi, wel even wat anders dan in Nederland. Er was donker zand inplaats van licht zand, kokosnoten, veel palmbomen, rosten en geen terrasjes vol met mensen. Na een uurtje trok de donkere lucht gelukkig weg, maar de zon liet zich niet tot amper zien. Ik heb me daarom ook niet ingesmeerd. Dom, want eind van de dag zag ik zo rood als een kreeft en heb ik nog een paar dagen behoorlijk last gehad van m'n schouders. Verder wordt hier in Costa Rica overal veel gevoetbald, zo dus ook op het strand en zelfs door de opa en oma. Ik dacht ik wil even laten zien dat wij nederlanders inderdaad beter zijn in voetbal, maar was iets te fanatiek samen met Vale. Ik had me voet gekneusd.. Na het voetballen zijn we gaan zwemmen om even af te koelen, nouja het water was net zo warm als de lucht dus dat afkoelen viel tegen haha. In de namiddag zijn we terug naar huis gereden. Even snel gedoucht en Vale en ik gingen alweer door naar een bijeenkomst van de kerk voor jongeren. Klinkt heel saai, maar het was best leuk. Eerst een heel verhaal waar ik natuurlijk niks van verstond en na een halfuurtje hebben we met z'n alle een leuke avond gehad bij een kampvuur en genoeg eten en drinken.
Het is leuk om zoveel mensen te leren kennen, die totaal anders zijn maar tegelijkertijd ook hetzelfde.

Zaterdag zijn we 's ochtends vroeg naar de familie van Mauricio gereden. Die wonen in de provincie Limón, aan de Atlantic Ocean, ik weet niet meer in welke plaats ze wonen. Trouwens niet de hele familie, alleen de opa, oma, overgrootmoeder, tante en het nichtje die daar wonen. Het was ongeveer anderhalf uur rijden. Het was een erg mooi gelegen huis vlak bij een vulkaan met veel mooie bloemen en planten. Het huis lag wel een stukje van de grote weg en de stad af. Eerst hebben we gegeten met iedereen en daarna met z'n alle een stukje naar de vulkaan gelopen. (Ik mocht op de fiets want had dus een pijnlijke voet) Daarna zijn Vale, Fabri en nichtje en ik een film gaan kijken en hebben gezwommen in het zwembad. 'S avonds laat waren we weer thuis.

De eerste week ben ik maar 1 keer naar school geweest, en dat was erg saai omdat ik elke dag een deel van de dag alleen thuis was. Gelukkig ben ik afgelopen week wel gewoon naar school geweest. Het zijn inderdaad veel korte schooldagen maar soms ook wel lang, woensdag moest ik van 7 tot 5 bijvoorbeeld. Gelukkig moest ik de rest van de week om half 1 beginnen en was rond 4 uur vrij. Ook heel erg veel pauze op school, bijvoorbeeld na de eerste 40 minuten les van de dag anderhalf uur pauze. De meeste lessen zijn saai omdat ik er niks van begrijp, alleen engels is leuk omdat ik het begrijp en daar met iemand echt kan praten (helaas heb ik engels maar 1 keer in de week). Ik zit in de klas van Vale, wat erg handig is aangezien we dan samen naar school en naar huis kunnen. (Als ik alleen zou moeten zou ik verdwalen voor ik de bus gevonden zou hebben) De pauzes zijn wel erg gezellig met iedereen.

De dagen door de week zijn over het algemeen best druk en vermoeiend. Elke ochtend rond 6 uur wakker, of omdat ik zelf naar school moet of omdat Mauri en Kattia naar het werk gaan. Na school gaan we vaak nog even naar winkels en de supermarkt of bij familie langs.

Waar ik niet aan kan wennen is de lauwe tot koude douche elke ochtend. Aan het begin dacht ik dat dat wel zou veranderen maar dat is hier dus normaal, een koude douche. Dat blijkt want in de AFS whatsapp groep van Costa Rica blijkt dat iedereen dat heeft.. Dus eigenlijk heb ik elke ochtend een ice bucket challenge.
Verder eet ik naast rijst en bonen ook gewoon aardappels, soep en spaghetti (wel met rijst erbij natuurlijk).

Afgelopen weekend hebben we niet heel veel ondernomen. Vrijdagavond hebben we Vale weggebracht want die ging een weekendje weg met de kerkgroep voor jongeren. Zaterdagochtend ben ik met Kattia en Fabricio mee geweest naar de voetbal van Fabri. Hij had een wedstrijd in een stadion van een van de clubs van Alajuela. Daarna zijn we naar huis gegaan en bijna meteen weer door naar een grote overdekte markt. Daar werd allerlei groente en fruit verkocht, en alle soorten en maten waren er te vinden. (Ook aardbeien :D) In de namiddag zijn we naar allerlei winkels en supermarkten geweest met z'n 4en. Ze hebben hier een raar soort winkel. Het lijkt op de opslag van de Ikea maar dan voor eten, huishoudspullen en kleren. Spullen zijn hier best goedkoop, maar bepaalde dingen weer stuk duurder dan in Nederland. 'S avonds gegeten bij de KFC en daarna nog langs familie.
Zondag is blijkbaar altijd de schoonmaak dag in huis. Het huis wordt dan geveegd en gedweild (ze hebben hier geen stofzuiger..) gelukkig is het huis niet erg groot. Verder wordt de hele keuken geschrobd, gras gemaaid, en de garage en auto gewassen. In de middag zijn Fabri en ik gaan een stuk gaan fietsen, gaan voetballen en tennissen. (Lekker sportief ja ja).
Rond 5 uur gingen we Vale ophalen in de stad van haar weekendje weg. Dat hield in 2,5 uur in de kerk zitten en luisteren naar gezang en gepraat in het Spaans waar ik niks van heb begrepen. Daarna was er leuke muziek en vuurwerk. Het was blijkbaar iets speciaals. Rond 9 uur waren we eindelijk thuis.
Na het eten en tv kijken lekker naar bed gegaan aangezien school vandaag om half 7 begon... Op dit moment zit ik in de klas, terwijl al m'n klasgenoten een Spaanse film kijken verveel ik me.

Verder mis ik thuis veel meer dan verwacht en heb ik het er soms echt even moeilijk mee. Nu heb ik ook ondervonden wat heimwee is en hoe vervelend het is.

Ik hoop dat ik snel meer van de omgeving en Costa Rica te zien krijg want dat lijkt me leuk. Maar eerst een weekje school.

Heel veel liefs vanuit Costa Rica!

  • 26 Augustus 2014 - 06:50

    Pascal:

    Geweldig Sophie, prachtig verhaal. En wij missen jou óók, meer dan verwacht....

  • 26 Augustus 2014 - 08:50

    Coen:

    Heej Sophie, wat een leuk verhaal, ook leuk geschreven! Ook ik mis je, maar volgens mij weet je dat intussen al!

    Groetjes! Coen

  • 26 Augustus 2014 - 08:54

    Pien:

    Heee, fijn dat je het zo leuk hebt daar! Haha en zeg je eerst dat je niet zo goed bent in verhalen schrijven, terwijl ik denk dat veel mensen dit niet zo goed zouden kunnen samenvatten!
    X Pien

  • 26 Augustus 2014 - 09:35

    Bouwine:

    Nu Miguel uit Mexico bij ons is, ervaar ik hoe lastig het moet zijn voor jou om je leven daar te leiden; alles vreemd, je verstaat niks, je kunt je niet uiten, weet niet wat er gaat gebeuren, poeh...petje af meid! Met Miguel praten we (nu nog) Engels zodat hij alles goed begrijpt en weet wat we van hem verwachten. Op zijn school vertelden ze hem dat de eerste maanden lastig zijn, maar dat als de buitenlandse leerlingen rond januari Nederlands gaan spreken het veel beter gaat. Ik hoop dan ook dat je het Spaans snel oppikt, dat zal je ook vast van je heimwee af helpen. Dag lieverd!

  • 26 Augustus 2014 - 09:37

    Hilly Van Veen:

    He Sophie, wat een leuk verslag meid. Je geeft hiermee een goed beeld hoe het leven in C.R. is en wat fijn dat de familie je zo in hun kring opneemt. En met het spaans gaat het straks ook snel, het begin is er. Meiske bedankt voor je prachtige verhaal en een goede week gewenst met weer nieuwe indrukken.
    Veel liefs oma Hilly

  • 26 Augustus 2014 - 10:50

    Ellen Buijs:


    Heel leuk om jouw belevenissen weer te lezen. Ik snap heel goed dat je af en toe heimwee hebt. Je slaat je er dapper doorheen.Knap hoor! Ik wens je de komende week veel plezier.
    Liefs vanuit Delft

  • 26 Augustus 2014 - 10:59

    Leny :

    Hoi lieverd,complimenten voor je verslag.Geeft een goede indruk van je leventje daar!
    Heerlijk die koude douche!! Maar zelfs dat went....
    Je zult vast nog wel veel te zien krijgen van dat mooie land.Maar je bent er ook nog maar zo kort.En de heimwee zal vast verminderen als je straks het Spaans beter verstaat.
    Ik kan me voorstellen dat je je daardoor alleen kunt voelen.
    Maar dat gaat snel beter worden.
    We zien met ongeduld uit naar je volgende verslag met veel nieuwe indrukken.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel.

  • 26 Augustus 2014 - 12:55

    Evelien:

    Ha Sophie, mooie verhalen; wel handig dat je na de verkwikkende douche niet hoeft na te denken wat je moet aanttrekken. Dat uniform is top :) grtjs Evelien

  • 26 Augustus 2014 - 15:34

    Nerys:

    Hee Sophie!
    Wat leuk je blog te lezen!! Ik hoop dat je snel wat beter Spaans kan verstaan, dan wordt je heimwee vast wat beter!!
    Een vriendin van mij is nu een maand in Argentinië en vertelde dat ze langzaam al gesprekken kan verstaan! Dat zou betekenen dat je nog maar even hoeft! :)

    Liefs!

  • 26 Augustus 2014 - 22:27

    Marleen Senders:

    Hoi Sophie,
    kop hoog de heimwee gaat voorbij. Maar het is een ellendig gevoel.
    Maar goed dat je met skype, e-mail en alle andere media toch contact kan houden met het thuisfront. Het duurt altijd wat voor je niet gewoon kennissen hebt maar ook het vertrouwde van een vriendschap. Daarvoor moet je meer gemeenschappelijke ervaringen maken.
    En Spaans leren natuurlijk. Maar ik denk het lukt vast wel Je bent zo een pittig openhartige meid.
    liefs en ik druk je de duimen.
    Marleen

  • 29 Augustus 2014 - 21:08

    Ingrid:

    Hoi Sophie
    Weten dat je heimwee zal krijgen is anders dan heimwee hebben. Anne heeft hetzelfde "probleem". Voldoende afleiding en tijd is het enige wat helpt, het zal gaan en komen. Eerst vaak komen en later steeds vaker weggaan. Ik vind dat jullie het hartstikke goed doen, ben trots op jullie. Heel veel mensen in 't dorp vragen naar jullie en vinden het stoer, zo op je 16e!!! Je merkt zelf, je moet er wat voor overhebben en krijgt het niet altijd makkelijk , maar dit wordt een jaar om nooit meer te vergeten! Zet hem op, ben benieuwd naar je volgende blog.
    Hasta proxima, ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 31 Juli 2014
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 16929

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Costa Rica

Landen bezocht: